2022. dec 12.

Rendezvény szakács szemszögből

írta: Atanáz11
Rendezvény szakács szemszögből

Ha éhes vagy tudod kit kell keresned!

Ha éhes vagy tudod kit kell keresned! Legalábbis amikor aktívan egyedüli szakácsként munkálkodtam egy konyhán, mindig ezt mondtam a vendégeknek!

A közelmúltban felkértek egy nagyon izgalmas kihívásra. Mégpedig egy 17 fős családi Grill vacsoraest megvalósítására. Így gondoltam megosztom a tapasztalataim, hogy a szakácsok szemszögéből milyen is egy rendezvény.

Már rég készítettem ételt rendezvényre, így volt bennem egy kis félelem. Miután elvállaltam szembesültem is az első kihívásokkal. Jelen esetben 1 héttel korábban elkezdtem a készülődést.

A kívánság:

  1. Csirke mell
  2. Tarja
  3. Grillezett sajt
  4. Grillezett paradicsom és paprika,
  5. Saláta,
  6. 2 fajta joghurtos öntet,
  7. Steak burgonya.

Ez még eddig egyszerű. Viszont ami ilyenkor nehéz, hogy könnyű elveszni a végtelen receptek útvesztőjében, amik néha zsákutcába vezetnek. 

Én szeretem a különleges kívánságokat és az újdonságokat viszont ezek kockázatos bevállalások is lehetnek, főleg ha nem teszteljük le előtte őket.
Ebben az esetben viszont az egyszerűségre próbáltunk törekedni.

Miután megvannak a receptek, következik a kalkuláció. Érdemes jegyzetet készíteni és kiszámolni a mennyiségeket a költséghatékonyság érdekében, illetve hogy megelőzzük, hogy ne akkor kelljen rohanni a boltba amikor épp nagy szükség lenne valamire.

Amikre én ilyenkor még különösen figyelek az a tisztítási és a sütési veszteség. Ha ezekkel nem számolunk meglepő dolgokat tudnak okozni a legrosszabb helyzetekben.
+ vannak egyéb dolgok is mint hogy kis étkűek vannak jelen vagy nagy evők. Ha van alkohol fogyasztás akkor inkább az fogy jobban vagy az ételek. Maradjon ki étel vagy pont elég legyen. (Az utóbbi években egyre többször hallottam, hogy túl sok étel marad ki, ami esetenként kidobott pénz és jó lenne optimalizálni a rendezvényeket )

Ebben az esetben most úgy kalkuláltam, hogy több legyen. 

A biztonság kedvéért egy szakmabeli barát véleményét kikértem, ő még egy picit növelt volna az alapanyagokon. Ezek után egyeztettem a főszervezővel a mennyiségeket.

A következő napokban alapanyag beszerzés következik. A húsokat érdemes megrendelni, nehogy pont akkor vigyék el az összeset. + amikor ezt írom csak korlátozott mennyiségben levet vásárolni.

Ezután az előkészítés következik, a rendezvény napján. Ha van lehetőségem én 1 nappal előtte szeretem a húsokat előkészíteni és bepácolni.
A költséghatékonyság és az idegállapotunk szempontjából érdemes kalkulálni a feladatokra szánt idővel, hogy minden időben elkészüljön ne kelljen azon idegeskednünk, hogy a vendégek megérkeztek és mi pedig még nagyban sütkérezünk, illetve az se forduljon elő hogy túl sok időnk maradjon és ne legyen mit csinálni. + a legfontosabb a sütési idő hogy tényleg minden időben elkészüljön, és a húsok időben lesüljenek. Sokszor azt akarjuk hogy minél frissebb legyenek az alapanyagok, de van hogy elkerülhetetlen hogy ne kezdjük el  3 órával korábban a sütést, mert nem adja ki a matek. 

Miután minden kiszámoltunk, úgy érezzük hogy precízen mindenre fel vagyunk készülve, jönnek a váratlan meglepetések, és a tanulságok..

Én egy olyan helyre mentem ahol életemben most voltam elsőre. Emiatt vártnál lassabban tudtam haladni. Számításba vettem de alábecsültem. A hús előkészületeire 2 órát szántam. A sütésre és tálalásra szintén 2 órát + kalkulálni kellett a sajt és a zöldségek sütésével is.

Az ételeket 8 órára rendelték. A húsok előkészítése közben felmerült bennünk, hogy lehet sok lesz, így oda jutottunk hogy a csirkéknek körülbelül a felét készítem el. 6 óra előtt sikerült is elkészülni. Volt segítségem is aki kiválóan haladt a többi feladattal.

Kevesebb lett a hús így tanakodtunk, hogy mikor is kezdjük a sütést de maradtunk a tervnél. 6 óra után pár perccel el is kezdtem sütni. De az igazi bonyodalmak ekkor jöttek, mivel az első vendégek váratlanul betoppantak szintén 6 óra után nem sokkal. Nem tudom hogy csak viccelődtek -e vagy komolyan gondolták de jelezték hogy ennének már.

A vendégtér és a konyha egyben volt, mint egy igazi látványkonyha ami egy kicsikét még jobban növelte a nyomást. Viszont amit a legnagyobb tehernek éltem meg, hogy egy elektromos sütővel sütöttem amit eddig még nem használtam, és természetesen nagyon nagyon lassan akartak a húsok átsülni, a tarjának sokkal több időre volt szüksége a vártnál.

Közben persze a vendégek folyamatosan csak gyarapodtak. Ilyenkor meg kell próbálni elővenni az acélidegeket.

Végül a sok váratlan esemény ellenére a megbeszélt időpontra 8-ra sikerült mindennel elkészülni. Csak sajnos úgy, hogy a csirkék felét nem sütöttük meg, ha még az is megsütjük..

A visszajelzések alapján jól sikerültek az ételek és elegendő mennyiség is lett. Én személy szerint egy pici csalódottságot érzek, úgy érzem többet is ki tudtam volna hozni belőle. Viszont így is nagy eufóriát okozott miután mindennel végeztünk. Próbáltam egy képet készíteni, nem ez lett életem képe. Így adták ki a körülmények.

img_1958.jpg

Szólj hozzá