2022. okt 11.

5 kor kelni. Kivitelezhetô?

írta: Atanáz11
5 kor kelni. Kivitelezhetô?

download.jpeg

 


Hajnal 5-kor kelés. 
Nekem egy nagy álmom és vágyam, hogy ekkor keljek. 

De miért?
Mert egyszerûen imádok akkor tevékenykedni amikor az emberek nagy része még alszik. 
Akadnak olyanok is akik 3 - 4 órakkor ébredeznek.

Kis személyes történetem:

Fitalabb koromban én így éltem az iskolás éveim alatt. Gyakran keltem 5 órakkor, mivel érdekelt a testépítés világa, és ugyebár egy testépítô napja pedig a konyhában kezdôdik. A nyári szünetekben pedig gyakran keltem 4-kor, sôt 3 órakkor is. Igazán elszánt votam és fanatikus, ebbôl akartam megélni. 

Aztán jött egy törés az életemben, és nem tudtam tovább folytatni ezt az életmódot (amit egyébként imádtam), mert elkezdtem dolgozni. A mai napig nem érzem olyan jól magam mint abban az idôben, pedig sokkal több mindenem van ami akkor nem volt, viszont most az nincs meg ami akkor megvolt. Nincs meg az ami felkeltene hajnalok hajnalán és arra sarkallna, hogy GYERÜNK KELJ FEL ÉS NYOMJAD HAVER, majd gondolkodás nélkül kelsz és nyomod mint egy elmebeteg állat!
Nos igen, ez nincs meg. 


Azóta is vágyakozok erre az életérzésre. Viszont az idô változott, a korom változott. Sajnos az életmódunk nem mindig alkalmas mindenre, amit nagyon nehéz elfogadni. 



Az igazság, ha valakinek ez az életmód a fontos, akkor nem tud akármit megengedni magának. 

Amik nagyban meghatározzák az életmódunkat:

  1.  Szerelem = Valljuk be, gyakran egy egy filmezés, egy mélybeszélgetés, egy közös kiruccanás vagy egy forró este könnyedén elhúzódik az éjszakába.

  2. Munkahely = Sokan vagyunk akiknek a 8 óra munka csak egy fogalom, és 10-12-14-16 vagy akár 20 órákat is dolgozunk. Gyakran váltakozó mûszakokban, és igen igen késôi végzéssel hajnalig húzódva. 

  3. Barátok = Nos valószínûleg a barátaink sem a délutáni teapartikat részesítik elônyben, korai pizsama osztással.

  4. Szomszédok = Sokaknak vannak áldott szomszédaik akik nem tudják milyen is lehet mellettük élni, hangos zene vagy beszélgetés, autók motorok, kutyákkal akiket nem tudnak kezelni. Sokan igen megnehezithetik mások életét akik más ritmusban próbálnának élni.

  5. Alvás = Az alvás ami egyre nehezebbé válik a világban, hányan vagyunk akik 15 perc alatt el tudunk aludni, akik elegendô mennyiségû idôt alszanak, akik tudják ezt tartani is úgy hogy nem csöppennek be álmatlan éjszakák vagy rövidebb alvási ciklusok, létezik olyan aki reggel kipihenten és tele energiával ébred?!

Ha átgondoljuk, akkor nagyban azért más emberektôl is függünk.. Azonban ha mélyebbre nézünk igazából saját magunktól, mert mindig mondhatunk nemet. Az már egy másik téma, hogy miért nem mondunk nemet. 

Elméletileg 7- 8 órát kellene aludnunk, úgy hogy ténylegesen alvással töltjük, nem pedig forgolódunk 3-4 órán keresztül. Ez szerintem ma igen nehéz feadat a digitális világban, sokan vagyunk akik nehezen tudunk elaludni. + Valljuk be az életmódunk nem a korai fekvésre van beállítva, hanem átálltunk egy nagyon késôi  ciklusra. Késô estig, hajnalokig fentvagyunk és délig esetenként délutánig alszunk. Nem is igazán ismerek olyat aki korán lefeküdne aludni, ellentétben akik a másik tábor erôsítik már sokkal többet. Nekem is nehezemre esik az alvás, és én is szeretek hajnalokig fentlenni, sôt egy jó buli akkor ér véget amikor felkel a nap

Ez persze igazán jót tesz a produktivitásnak..

De olyan nehéz egy olyan életmódhoz tartani magunkat amiben rendszerek és szabályok vannak.  

Ha kiszámoljuk és csak 7 órát alszunk 22.00 kor el kell aludnunk. De van akinek  8 órára van szüksége akkor már mindjárt 21.00. Viszont el is kell aludni ami mondjuk legyen fél óra, így már mindjárt 21.30 és 20.30-ra változnak a számok. 

Ez így leírva nem is tûnik oly vészesnek. Azonban való helyzetben amikor mondjuk a barátok elhívnak dumálgatni 21-kor akkor nehéz azt mondani hogy bocs srácok de akkor megyek aludni mert 5 kor kelek.Vagy aki volt már szerelmes biztos tudja milyen könnyedén el tud húzódni egy jó beszélgetés akár hajnal 3-ig. De az esti filmezések sem délután 6 kor kezdôdnek, hogy 8-ra vége legyen a filmnek és mehessünk aludni. Még biztos, hogy sok ilyen példát tudtok mondani. 

Nagy áldozatokkal fog járni ha átállunk arra, hogy 5 kor kelünk nem csoda hogy csak egy kevés ember van a világon akik így tesznek.  

Amikor vendéglátóztam nagyon örültem ha 22-re hazaértem, de inkább a 23 volt a jellemzô viszont a hajnal 1 sem volt ritka, persze ezután még eszel mert nem volt idôd enni a mûszak végén, amivel megint sok idô elmegy. Majd mikor végre ágybakerültem a szomszéd kutyája tartott esti mûsort, hogy segítse az alvásom.. 2 óra után elfáradt szegény..

Ilyen életmód mellett lehetetlen összehozni hogy 5 órakkor keljen az ember.

Viszont milyen ha sikerül összehozni?

Ha összehozzuk, szerintem brutálisan produktívak tudunk lenni és nagy elôrelépéseket tudunk tenni az életben. Csupán érzés hogy a város nagyrésze még alszik és te már nagyban dolgozol, olyan érzés mintha te lennél Rocky Balboa, fôleg ha eljárszfutni hajnalonként.

Ekkor éledezik a város, az emberek nagyrésze még nagyban alszik vagy akkor sikerült elaludnia, te pedig már gôzerôvel nyomod és mindenkit beelôzöl az életben. Mert látod, hogy rengeteg idôd van és sok sok feladatot el tudsz végezni.
Hajnalban meg tudod csinálni azokat a feladatokat amiket a legnehezebb, mire az emberek többsége felkel te már túl vagy a nehéz feladatokon és már csak élvezned kell a napot. 

rocky.jpeg


Én fontosnak tartom, hogy olvassunk, hallgassunk hangoskönyveket, tanuljunk fejlesszük magunkat akár a szakmánkban, akár nyelvtanulásban, vagy csak próbáljunk meg dolgokat amik az eszüknbe jutnak, ha valaminre már 2 szer gondolsz és jó érzéssel tölt el akkor érdemes kipróbálni: pl én most arra gondolok hogy szeretnék kipróbálni egy egykerekû biciklit vagy milyen menô lenne ha tudnék dekázni focalabdával. 

 

HAJRÁ! 


Reggel fél - 1 óra gyakorlást bármire rá tudunk szánni.
Vagy akár 20 perces blokkokba szervezhetjük a feladatokat. Írhatunk naplót, olvashatunk, fejleszthetjük a mobilitásunkat, bôvíthetjük a tudásunk, készíthetünk valami finom élelmet hogy izmosodjunk vagy égessük a zsírt. 


Képzeld el, hogy reggel foglalkozol egy kicsit valamivel, ezzel fejlôdsz és túl vagy rajta, azon a napon nem kell már vele foglalkoznod mert kipipáltad. 

+ egy házaspárt ismerek akik úgy élnek hogy 10 kor elmennek aludni és 5 kor kelnek. Ôk nagyon szeretik ezt az életmódot, reggel könnyedén felkelnek, egy sétával kezdik a napot. Ami igazán fontos, hogy kipihenten ébrednek, és a nap folyamán sem fáradtak. Este pedig könnyedén gyorsan el tudnak aludni. 

+ létezik egy olyan elmélet miszerint az éjfél elôtti alváskor tud a test a legtöbbet pihenni. Nem igazán értem hogy a testünk honnét tudja mikor van éjfél.

Viszont azt tudjuk hogy a testünk egyáltalán nem tudott a mai életmódhoz hosszászokni, mert az evolúció nem olyan gyors mint a technikai fejlôdés. Sokak szerint még a testünk ôsember módban van, a túlevés például ehhez köthetô, vagy hogy nehezen bánunk a pénzzel, mert a túlélés volt a feladat, rövid távra kellett gondolkozni, ma pedig hosszútávokban próbálunk gondolkozni. Az egész életet meg kell tervezni, hogy mikor mit akarsz csinálni, azért hogy ne vessz el az életben, ami nehéz feladat!!!!

Szóval visszatérve az alváshoz, gondolom már sejtitek hogy az ôsemberkék akkor mentek aludni amikor lement a nap és akkor keltek amikor feljött, így a test bioritmusa erre van beállva és az alvási ciklus úgy jön ki hogy éjfél körülre esik. Persze ebbe is bele lehetne kötni, hogy nem mindegy? - hogy az alvási ciklus mettôl meddig tart. pl: 21 kor kezdôdik vagy hajnal 1 kor.

Sokat lehet kutatni az igazságot, szerintem lényegtelen. Azt tudjuk hogy rengetegen küzdünk alvás gondokkal amivel foglakozni szerintem kötelezô lenne, mert mindneki megérdemli hogy csúcs teljesítményben tudjon dolgozni és jól teljesítsen abban amit csinál. Ehhez viszont mindenkinek úgy kell kialakítani az életmódját amiben ezt meg tudja valósítani, és ez a lényeg.


Így ha valaki nem tud 5 kor kelni, kérem ne keseredjen el.


Mert másfajta életmód mellett is lehet produktívan élni igazából. A hajnali kelés egy remek feeling egy életérzés, érdemes vele próbálkozni, viszont számomra fôként azért izgalmas, mert amikor elmegyek futni hajnalban teljesen üres az utca és csak én vagyok. Lehet ha mindenki így élne és zsongana a város akkor délben kelnék mert akkor kapnám vissza ezt az érzést. 

Például 19 éves koromban éltem spanyolországban, ahol úgy nézett ki a reggelem, hogy 6 kor keltem majd 8 ig tanultam a nyelvüket, ezután egy reggeli következett 9-ig majd visszaaludtam és 11 kor keltem ezután mentem a munkába. Délután volt egy kis sieszta, akkor  edzettem és tanultam az ottani barátaimmal. Ezt követôen mentem vissza a munkába estére, talán 23-00 körül végeztünk, erre már pontosan nem emlékszem. 


Így a cikk végére lehet hogy kusza lett a sztori és magam ellen mentem. Mentségemre szóljon, hogy csak szerettem volna több szempontból megvizsgálni, mert nem egy igazság van a világon hanem több.

Válasszuk azt ami segít minket a legjobb teljesítmény elérésében.

 

AZ IGAZI lényeg az hogy sikerüljön megtalálni ami a számunkra optimális, amiben jól érezzük magunkat, amiben csúcs teljesítményt tudunk hozni.
Emellet legyünk rugalmasak is és ha úgy alakul hogy változásra kerül a sor, változtassunk, ne ragadjunk le.

 







Szólj hozzá